Pages

Friday 12 July 2013

PRK KUALA BESUT: ULANG SEJARAH 34 TAHUN LALU

Pada 1979, pilihan raya kecil diadakan untuk Dun Kuala Besut juga dalam bulan Ramadan berikutan kematian wakil rakyatnya.

PRK KUALA BESUT: ULANG SEJARAH 34 TAHUN LALU


PRK Kuala Besut ulang sejarah 34 tahun lalu

KUALA BESUT - Penamaan calon untuk pilihan raya kecil Kuala Besut hari ini, yang menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) dan Pas, mengulangi sejarah 34 tahun lalu, apabila dua calon parti yang sama bertanding pada PRK yang juga diadakan dalam bulan Ramadan.

Pada 1979, pilihan raya kecil diadakan untuk Dun Kuala Besut juga dalam bulan Ramadan berikutan kematian wakil rakyatnya.


PRK Dun Kuala Besut
PRK KUALA BESUT: ULANG SEJARAH 34 TAHUN LALU


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengesahkan menerima borang pencalonan wakil kedua-dua parti di pusat penamaan calon di Kompleks Rakan Muda Kuala Besut pagi ini.

Calon Pas Endot@Azlan Yusof, 48, menyerahkan borang pencalonannya kepada Pegawai Pengurus Pilihan Raya A.Rahim Jusoh pada jam 9.03 pagi manakala calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman, 37, menyerahkan borang pencalonan pada pukul 9.10 pagi.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Pengarah PRK Kuala Besut mengetuai kira-kira 3,000 penyokong mengiringi calon BN ke pusat penamaan calon manakala calon Pas pula diiringi bilangan penyokong yang seimbang diketuai Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Calon BN yang mengenakan baju kebangsaan Melayu serba biru memasuki pusat penamaan calon dengan diiringi Datuk Wan Zakaria Abd Rahman selaku pencadang, dan Roslan Ayob sebagai penyokong manakala calon Pas yang berbaju hijau hadir bersama Ayat Hadi Mamat sebagai pencadang dan Zulkarnain Abdullah sebagai penyokong.

Hujan gerimis sejak awal pagi dan kehadiran Ramadan tidak menghalang kedua-dua penyokong parti berarak ke pusat penamaan calon yang mula dibuka pukul 9 pagi dalam suasana harmoni yang dikawal pasukan keselamatan.

Calon BN Tengku Zaihan merupakan seorang jurutera Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) di Putrajaya sebelum ini dan pernah berkhidmat selama lima tahun di JPS Daerah Besut.

Anak kelahiran Kampung Nail, Kuala Besut itu mula mencurahkan bakti kepada masyarakat setempat setelah menyertai JPS 15 tahun lalu dengan memegang jawatan jurutera daerah.

Tengku Zaihan berkata beliau bertekad untuk mengekalkan kerusi itu di tangan BN berdasarkan peluang yang dilihatnya melalui pertandingan satu lawan satu.

"Tiada masalah untuk mendekati rakyat seperti yang biasa saya lakukan sebelum ini," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas selesai proses pencalonan.

Sementara itu, Azlan seorang kontraktor dan ahli perniagaan merupakan Bendahari Pas di Besut dan juga anak tempatan Kuala Besut yang menetap di Kampung Baru.
Azlan berkata Pas tetap dengan misi "16-16 Terengganu Baru" untuk menang pada PRK Kuala Besut yang juga kubu kuat BN.
SPR menetapkan 24 Julai sebagai tarikh mengundi.
Pada PRK Ramadan Kuala Besut 1979, calon BN Datuk Wan Zakaria Wan Abdul Rahman menang dengan majoriti 797 undi mengalahkan calon Pas Husin Jusoh.
PRK kali ini diadakan berikutan kematian penyandangnya Dr A. Rahman Mokhtar pada 26 Jun lalu akibat kanser paru-paru, satu lagi persamaan dalam sejarah PRK Kuala Besut kerana Allahyarham Zakaria Muda (BN) meninggal dunia pada tarikh serupa 26 Jun tahun itu.
Pada PRU13, 5 Mei lalu, Dr Rahman (BN) menang dengan majoriti 2,434 mengalahkan calon Pas Napisah Ismail.
Dun Kuala Besut mempunyai 17,683 pengundi dan daripada jumlah itu, 17,463 ialah pengundi Melayu, Cina 125, manakala selebihnya pengundi bangsa lain.
Pada PRK ini BN menggunakan slogan 'Kuala Besut bertambah Biru' untuk kempen manakala Pas dengan moto '16-16', merujuk kepada kedudukan kerusi Dun Terengganu andai Pas berjaya merampas Dun Kuala Besut pada pilihan raya kecil berkenaan.
Pada PRU13, Terengganu yang mempunyai 32 kerusi Dun kekal ditadbir BN yang menang 17 kerusi, manakala baki 15 lagi diwakili pembangkang iaitu 14 daripada Pas dan satu wakil PKR.

Berikutan PRK di Kuala Besut, jentera parti sama ada dari BN mahupun Pas mula berkampung di Kuala Besut sejak beberapa hari lalu selain petugas media. - Bernama


Sinar Harian

No comments:

Post a Comment