Pages

Tuesday 18 June 2013

MISTERI TAPAK KAKI LUAR BIASA TERUNGKAI

Pegawai Perhilitan Jempol, Jamlus Mohd Nor berkata, selepas tersiar di akhbar, pihaknya mengandaikan ia mungkin binatang buas termasuk harimau sebelum melakukan siasatan.

Misteri tapak kaki terungkai
Keratan Sinar Harian semalam.

Misteri tapak kaki terungkai


KUALA PILAH – Misteri tapak kaki luar biasa yang ditemui di Kampung Kepis Baru, dekat sini terungkai apabila Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara Semenanjung Malaysia (Perhilitan) Jempol mengesahkan ia kesan tapak kaki seekor tapir.

Tapir atau nama saintifiknya Tapirus Indicus yang muncul di situ dianggarkan berusia lima ke enam tahun dengan berat antara 100 dan 120 kilogram.


Misteri tapak kaki terungkai
Jamlus (tengah) bersama anggota Jabatan Perhilitan Jempol dan penduduk kampung mengukur kesan yang disahkan sebagai tapak kaki tapir.



Pegawai Perhilitan Jempol, Jamlus Mohd Nor berkata, selepas tersiar di akhbar, pihaknya mengandaikan ia mungkin binatang buas termasuk harimau sebelum melakukan siasatan.

“Namun, apabila pemeriksaan secara lebih dekat, kita perhatikan ia hanya tapak kaki seekor tapir dianggarkan besarnya seperti seekor lembu.

“Tapak kaki haiwan ini menjadi lebar kerana struktur tanah yang masih lembut dan ia tenggelam apabila dipijak. Mungkin tapir ini datang untuk mencari makan pada waktu malam," katanya.

Menurutnya, secara azalinya, bahagian depan kaki tapir memiliki empat jari, manakala di belakangnya sebanyak tiga jari.

“Sebab itu, kita nampak tapak kaki itu seolah-olah besar dan gemuk. Tambahan pula, tanah di sini lembut menyebabkan tapak kaki mengembang lebar," katanya ketika membuat pemeriksaan di kawasan berkenaan, semalam.

Jamlus bagaimanapun berkata, tapir bukanlah spesis yang mengancam nyawa manusia dan penduduk tidak perlu memberi ancaman terhadap binatang itu hanya disebabkan bimbang digigit.
 
Selain itu, katanya, sekiranya tanaman penduduk kampung seperti kulit getah telah dimakan haiwan berkenaan, ia dianggap gangguan dan penduduk boleh menghubungi Jabatan Perhilitan untuk menangkapnya.

“Tapir ialah spesis haiwan terancam. Kita tidak boleh menembak sesuka hati apabila terserempak dengan Tapir. Maklumkan kepada kita untuk menangkap binatang tersebut.

“Tetapi, selagi Tapir ini tidak rosakkan tanaman, biar ia hidup seperti biasa dalam hutan ini," katanya sambil menjelaskan haiwan berkenaan dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 Akta (716).

Berikutan itu, Jamlus menasihatkan penduduk kampung berdekatan supaya tidak perlu bimbang dengan penemuan itu.



Sinar Harian

No comments:

Post a Comment