Pages

Wednesday 4 September 2013

PATUTLAH FILEM TANDA PUTERA 'HARAM' DI SISI KIT SIANG

Sebagai seorang wartawan yang tinggal di Kampung Baru masa itu saya melihat provokasi ini dengan mata kepala saya sendiri.


Tanda Putera
PATUTLAH FILEM TANDA PUTERA 'HARAM' DI SISI KIT SIANG

Patutlah Tanda Putera 'haram' di sisi Kit Siang

SAYA telah melihat Tanda Putera malam tadi ( 2 September)  maka saya memahami mengapa Tanda Putera haram di sisi  Penasihat DAP Lim Kit Siang dan anaknya Ketua Menteri Pulau Pinang.

Mereka marah kerana jelas simbol parti DAP (Roket) terlihat dalam kejadian keganasan 13 Mei. Mereka merasa bersalah dan sewajarnya mereka merasa bersalah kerana simbol itu di bawa ke Kampung Baru dan Datuk Keramat untuk menghalau orang Melayu.

Sebagai seorang wartawan yang tinggal di Kampung Baru masa itu saya melihat provokasi ini dengan mata kepala saya sendiri.


Pemimpin pemimpin DAP mewarisi semangat yang ditinggalkan oleh Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang berbangga dengan orang orang bukan Melayu yang bertanya: Kenapa ada Waktu Tanah Melayu?Kenapa Kereta api Tanah Melayu? dan mengapa Raja Melayu?( Baca buku Memoirs of Lee Kuan Yew)

Pada petang kejadian 13 Mei 1969, saya berada  di kawasan  rumah Ahmad Razali Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor  di Jalan Raja Muda kerana bertugas sebagai wartawan Utusan Melayu. Ketua Pengarang saya Allahyarham Tan Sri Melan Abdullah(Pak Melan) juga ada bersama.

Pak Melan diketahui sebagai seorang yang cukup tinggi emosinya tetapi beliaulah yang menasihatkan orang ramai yang sedang dalam kepanasan  supaya jangan keluar dari kawasan itu tetapi tiba-tiba mereka seperti ayam terlepas dari reban bertempiaran ke jalan raya, menterbalikkan kereta dan membunuh manusia yang tercampak keluar apabila beberapa orang yang berlari dari Gombak menjeritkan: Orang kita dah kena! Orang kita dah kena!

Buku 13 Mei oleh Perdana Menteri Pertama, Tunku Abdul Rahman Putra  dalam pekara ini adalah benar dan tepat.

Saya berlari ke luar  dari perhimpunan itu untuk pulang ke rumah di Kampung Baru yang berhampiran dengan tempat kejadian itu dan saya melihat beberapa buah kereta terbalik dan  mayat bergelimpangan.

Orang orang yang tidak berdosa telah mati. Saya kutuk, saya tidak dapat menerima kekejaman ini tetapi segera terbayang di mata saya  Lim Kit Siang dan Lee Kuan Yew. Racun yang mereka semai telah membunuh. Mereka langsung tidak pedulikan perasaan orang Melayu.

Sebelumnya saya lihat sendiri penyokong- penyokong DAP menaiki lori  melalui Kampung Baru dan Datuk Keramat  dengan membawa simbol Roket (DAP) dan berteriak menghalau "Melayu Balik Kampung! Melayu Balik Kampung".

Mereka membawa penyapu dan mengangkat- angkat penyapu. Mereka menjadi berani kerana Lim Kit Siang telah bagitu celupar. Cabaran ini   menjadikan Melayu lebih berani dan lebih agresif. Maka itu sekarang orang Melayu ramai di Kuala Lumpur sama ada sebagai penjaja di pasar, peniaga besar dan kecil, pelajar,siswa, pendukong universiti- universiti dan sebagai profesional yang menjalankan institusi-institusi kewangan.

Lim Kit Siang tidak boleh halau lagi mereka balik kampung.

Lim Kit Siang tahu bahawa pilihan raya ke-13  adalah  peluang terakhir untuk beliau halau Melayu balik kampung tetapi telah gagal dan kegagalan ini adalah untuk selama-lamanya dan kerana itulah slogan yang dijeritkan "Ini kalilah".

Populasi Melayu akan bertambah, profesional  Melayu akan semakin ramai. Walaupun tidak dapat dua pertiga kuasa, pemerintahan BN dan Melayu akan bertambah kukuh terutama kerana orang Cina telah mengasingkan diri.

Dan jika ramai mereka yang mahu menjadi monyet dan kera maka ini akan lebih memudahkan untuk orang Melayu mencapai matlamat mereka.Najib jangan sesal mengatakan Tsunami Cina dan jangan biarkan Khairy menafikan.

Apabila Tun Razak mengajak semua parti berdamai selepas 13 Mei, DAP tidak  mahu ikut serta dalam Majlis Perundingan Negara. Dia mahu terasing dari aliran perdana, dia mahu orang Cina terus menjadi beruk dan kera yang mahu merosakan berjuta bunga. Dia pasti tidak akan berjaya.

Tanda Putera sewajarnya ditonton oleh seluruh generasi muda semua kaum kerana ia  menunjukan manusia- manusia Malaysia dari semua kaum yang berperikemanusiaan tinggi dan murni yang  dalam keadaan  runcing dan genting tidak kehilangan akal , malah Menteri Dalam Negeri  Tun Dr.
Ismail dan Perdana Menteri Tun Abdul Razak yang tahu saat kematian mereka telah hampir tetapi terus bersama mencari jalan untuk menjamin masa depan rakyat Malaysia yang harmoni,makmur dan  aman damai.

Tun Razak memberitahu  doktornya :"Saya mahu sedikit masa lagi." tetapi Tun meninggal dalam keadaan negara yang tidak pasti dan Tun Mahathir telah memperkukuhkannya untuk masa depan Malaysia.

Masa depan inilah yang hendak dihancurkan oleh DAP dan juga parti parti Melayu yang telah menjadi alatnya kerana gila kuasa.

Entri ini dipetik dari blog Tan Sri Zainudin Maidin (Bekas Menteri Penerangan - Ketua pengarang kumpulan Utusan Melayu)



Sinar Harian

No comments:

Post a Comment