Pages

Sunday 29 September 2013

BR1M TERKINI: JUMLAH LEBIH TINGGI & DIBAYAR BERPERINGKAT SELEPAS BAJET 2014

Pada masa sama, beliau turut memberi gambaran jumlah BR1M yang diterima rakyat juga lebih tinggi berbanding sebelum ini.

BR1M dibayar berperingkat
Ahmad Husni berbual dengan murid-murid Sekolah Agama Rakyat Ishaniah sambil diperhatikan oleh Adun Manjoi, Mohamad Ziad Mohamad Zainal Abidin (tengah) selepas merasmikan Sekolah Agama Rakyat Ishaniah, Kampung Datuk Ahmad Said Tambahan 2 hari ini.

BR1M dibayar berperingkat

IPOH – Kerajaan bercadang melaksanakan pembayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) secara berperingkat kepada rakyat yang layak untuk pemberian seterusnya selepas pembentangan Bajet 2014.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, pemberian itu dilakukan mengikut kesesuaian perbelanjaan rakyat.

Pada masa sama, beliau turut memberi gambaran jumlah BR1M yang diterima rakyat juga lebih tinggi berbanding sebelum ini.

“Kita telah menyediakan draf pertama Bajet 2014 dan dibentangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Kita masih lihat dan memperkukuhkan draf bajet berkenaan namun, jumlah sebenar BR1M masih belum ditentukan tetapi jumlahnya pasti melebihi RM500,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Sekolah Agama Rakyat Ihsaniah, Kampung Datuk Ahmad Said Tambahan 2, di sini, hari ini.

Ahmad Husni berkata, golongan pertengahan turut diberi perhatian dengan mengambil beberapa pendekatan bagi meringankan beban mereka yang mempunyai pendapatan RM4,000 dan RM5,000.

“Kita akan terus beri bantuan dengan melihat dari semua kemungkinan walaupun pengurangan subsidi minyak dilaksanakan. Model bantuan yang akan dilaksanakan, kita tunggu pembentangan bajet.

“Dari segi jangka panjang, kita tumpu usaha mempertingkatkan pendapatan rakyat termasuk dalam Transformasi Ekonomi Negara yang dilaksanakan,” katanya.



Sinar Harian

No comments:

Post a Comment