Pages

Saturday 25 May 2013

BIKERS KENTAL MENGHIBURKAN | KONVOI KL - KRABI

Filem merupakan cetusan idea pengarahnya sendiri yang sangat meminati motosikal berkuasa tinggi menampilkan pelakon seperti, Zizan Razak, Awie, Harun Salim Bachik, Bront Palarae, Amerul Affandi, Sufian Mohamed serta dua pelakon wanita Thailand iaitu Pornwipa Watcharakaroon dan Julangtip Sukkasem.

Bikers Kental
Bikers Kental

Konvoi KL-Krabi, Bikers Kental menghiburkan


Biarpun berdepan masalah komunikasi dengan pihak negara Thailand ketika menjalani penggambaran sekitar Mei tahun lalu, ia sedikit pun tidak mematahkan semangat pengarah baru, Helmi Yusof untuk menyelesaikan baki filem Bikers Kental.

Namun dalam kesukaran itu, ia seakan berbayar dengan pengalaman yang tidak dapat dilupakan sepanjang perjalanan konvoi artis dan krew dari Kuala Lumpur ke Krabi, Thailand.

“Sepanjang penggambaran kembara bermotosikal ini, masalah kerosakan motosikal dan kesesakan lalu lintas turut menjadi faktor kesukaran kami bekerja.


Bikers Kental
Bikers Kental



“Malah pihak produksi dimarahi oleh pengguna jalan raya akibat kesesakan yang berlaku semasa berlangsungnya penggambaran. Tapi pada saya, ia sebahagian daripada pengalaman yang sukar dilupakan,” katanya.

Tidak sekadar menjalani penggambaran di Krabi, filem terbitan Astro Shaw Sdn Bhd turut menjalani penggambarannya di sekitar Hatyai dan Sadao, Thailand. Malah sebanyak sembilan motosikal berkuasa tinggi seperti Aprilia RSV4, Aprilia tuono, Aprolia Mana, Harley-Davidson Dyna, Sportster XR1200x dan Naza Blade di bawa ke negara tersebut.

Filem merupakan cetusan idea pengarahnya sendiri yang sangat meminati motosikal berkuasa tinggi menampilkan pelakon seperti, Zizan Razak, Awie, Harun Salim Bachik, Bront Palarae, Amerul Affandi, Sufian Mohamed serta dua pelakon wanita Thailand iaitu Pornwipa Watcharakaroon dan Julangtip Sukkasem.


Bikers Kental
Bikers Kental



Menariknya, plot penceritaan filem ini mungkin menjadi senario baru dalam industri perfileman apabila 50 peratus jalan cerita membabitkan pengalaman konvoi mereka.


Plot menarik

Tidak sekadar aksi konvoi motosikal berkuasa besar, Helmi turut menyelitkan dialog dan babak menarik daripada Zizan sebagai Bidin Al Zaifa. Dia yang selama ini gemar bercakap besar dan meminati motor berkuasa tinggi, akhirnya melalui sendiri perjalanan yang sebenarnya amat memenatkan.

Lebih lucu apabila dia yang memakai sut penuh berjenama, terpaksa memerah baju akibat peluh sepanjang perjalanan tersebut. Tidak sekadar memaparkan perjalanan mereka, Helmi turut menyelitkan babak Bidin yang menjadi buruan penjenayah kerana 'mencuri' duit mereka.


Bikers Kental
Bikers Kental



Apatah lagi melihat seorang penjenayah yang penyabar dan seorang lagi pula begitu tidak sabar untuk membunuh Bidin. Begitu juga pertemuannya dengan gadis tempatan yang akhirnya membuahkan rasa cinta Bidin, sehingga sanggup mensabotaj perjalanan rakan yang lain demi memikat hati gadis tersebut.

Tidak banyak yang perlu diperkatakan dari aspek sudut kamera dan juga pencahayaan kerana sebelum menjadi pengarah, Helmi terlebih dahulu terlibat dengan kerja belakang tabir. Justeru, banyak sudut-sudut dan teknik menarik yang ada dalam filem ini dan membuatkan penonton tidak akan bosan, biarpun hanya melihat perjalanan konvoi mereka sahaja.


Pengembaraan Bidin

Bidin Al Zaifa ialah seorang anak muda yang mempunyai minat mendalam terhadap motor berkuasa besar. Dia bekerja di sebuah garaj motor milik abang sepupunya, Aidil Al Zaifa. Bidin mempunyai satu impian, iaitu menunggang motosikal besar dari Kuala Lumpur terus ke Thailand. Walaupun bersikap cuai, Bidin amat disenangi dan disukai orang ramai.

Bidin diberi peluang untuk berkonvoi bersama geng motosikal Eddie Cuardo, yang merupakan salah seorang pelanggan garaj Aidil. Pengembaraan Bidin bersama Eddie Cuardo dipenuhi pelbagai kisah tragedi dan konflik di antara mereka berdua serta, 2 orang gadis Thailand, Saiya Sukhaporn dan rakannya Cherry Porntit yang mereka jumpa ketika konvoi.



Sinar Harian

No comments:

Post a Comment