Pages

Tuesday 27 August 2013

JEHAN MISKIN & ISTERI MUAT NAIK GAMBAR PAKAI LOKET 'SALIB'?

Bahkan, ada yang yang meletakkan dirinya sebagai cetek agama kerana memakai rantai yang didakwa salah bagi seorang lelaki Islam. 

Loket 'salib' bikin panas
Gambar di Instagram Jehan yang mencetuskan kontroversi.


Loket 'salib' bikin panas


Gara-gara sekeping gambar yang dimuat naik ke laman Instagram memaparkan diri dan isteri memakai loket dikatakan berbentuk salib, peminat Jehan Miskin saling bertelagah di laman sosial milik artis lelaki terbabit. 

Biarpun dia sudah memperbetulkan salah tanggapan berkenaan dengan menyatakan loket yang dipakainya bukan lambang salib, sebaliknya berbentuk tiga kelopak mirip lambang Persekutuan Pengakap, namun ia tidak diterima peminatnya. 

Bahkan, ada yang yang meletakkan dirinya sebagai cetek agama kerana memakai rantai yang didakwa salah bagi seorang lelaki Islam. 

Terkejut dengan peminat yang terlalu sensitif, Jehan menegaskan dia masih tahu menilai perkara yang ditegah agama. 

Apabila isu ini timbul, saya cuba jelaskan yang loket itu bukan lambang salib dan meminta pihak berkenaan merujuk wikipedia. Tetapi, mereka masih menyalahkan saya dan mengatakan memakai rantai bagi seorang lelaki adalah haram. 

Saya dilahirkan Islam dan masih berpegang teguh pada agama. Setahu saya, lelaki diharamkan memakai emas dan rantai yang saya pakai itu bukan emas, katanya. 


Lain kali selidik dulu 

Mulanya, dia membalas kritikan itu di laman sosial Facebook miliknya untuk memperbetulkan salah faham berkenaan. Namun, tidak lama kemudian timbul pula pergaduhan di kalangan peminat di laman terbabit. 

Bingung dan hampir berputus asa untuk mempertahankan kenyataannya, pelakon yang juga pengarah drama What If ini menyifatkan, tindakan segelintir pihak yang menghentam dengan kata-kata kurang sopan sebagai tidak rasional dan emosional. 

Sejak akhir-akhir ini, saya tengok masyarakat kita terlalu sensitif, sedangkan benda itu mudah saja. Kalau kita selidik dulu, mungkin takkan berlaku pertelingkahan sebegini. 

Saya pula hanya menjawab komen untuk memperbetulkan salah faham. Saya tidak marahkan pihak terbabit, cuma apabila saya membuat kenyataan balas, ada lagi yang mengatakan loket itu sebagai salib. Jadi, saya membalasnya semula untuk memberikan penjelasan sama. Saya tidak menyangka lain pula jadinya, katanya. 


Enggan panjangkan isu 

Tidak mahu laman sosialnya terus menjadi medan pertelingkahan di kalangan peminat, ada komen kurang bernas dan sensitif disembunyikan daripada tatapan umum. 

Sedih dengan sesetengah peminat yang terlalu emosional, Jehan cuba mengambil sikap berdiam diri. Dia enggan terus bertikam lidah sehingga boleh mencetuskan keadaan di luar jangka seterusnya mampu menjejaskan namanya sebagai artis. 

Memberikan penjelasan berhubung loket itu, Jehan memberitahu, aksesori yang dipakai itu ialah tajaan Thomas Sabo, memandangkan dirinya antara pelanggan tetap jenama terbabit. 

Tujuannya memuat naik gambar itu pula hanyalah sekadar berkongsi dengan peminat mengenai koleksi terbaru aksesori yang diminatinya itu.




Berita Harian

No comments:

Post a Comment