Pages

Tuesday 13 August 2013

ISU SURAU DI TANJUNG SEDILI: PENGURUS RESORT DITAHAN

Ketua Polis Johor, DCP Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, pengurus berusia 45 tahun itu ditahan di resort tersebut pada 2.00 petang ini.

Surau digunakan penganut agama lain beribadat
Rakaman menunjukkan kumpulan terbabit sedang beribadat.dalam surau berkenaan.

Baca Ini Juga :


Isu surau: Pengurus resort ditahan

JOHOR - Polis Johor menahan pengurus sebuah resort di Tanjung Sedili untuk siasatan kerana dikata membenarkan sekumpulan penganut bukan Islam menjalankan upacara keagamaan di surau resort berkenaan.
   
Ketua Polis Johor, DCP Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, pengurus berusia 45 tahun itu ditahan di resort tersebut pada 2.00 petang ini.
   
"Satu pasukan khas diwujudkan dan diketuai Timbalan Ketua Polis Negeri, Datuk Ismail Yatim bagi menyiasat kes tersebut.
   
"Kes disiasat mengikut seksyen 295 Kanun Keseksaan iaitu membencana atau mencemarkan tempat sembahyang dengan niat hendak mengaibkan agama mana-mana golongan," katanya dalam satu kenyataan di sini.
   
Kesalahan sedemikian membawa kepada hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya. 
   
Beliau turut mengingatkan masyarakat Islam supaya bertenang dan menyerahkan kepada polis untuk mengambil tindakan sewajarnya.
   
Polis dijangka membawa pengurus itu ke Mahkamah Kota Tinggi esok untuk kebenaran menahan reman beliau.
   
Upacara sembahyang itu disedari oleh seorang pengunjung resort yang hendak menunaikan solat asar petang Sabtu.
   
Seramai 12 penganut agama berkenaan dan seorang sami dikatakan melakukan upacara sembahyang itu yang termasuk meletakkan gambar patung. - Bernama



Sinar Harian

1 comment:

  1. Takbir...terima kasih buat penduduk setempat yang berusaha untuk menegakkan Islam di jalan yang betul..seharusnya semua pengusaha hotel atau resort ambil perhatian...pejabat ugama islam seharusnya pergi lebih awal selepas aduan disuarakan...Pengurus resort tu patutnya dipecat..sampai tak tahu..gaji nak puluh ribu...kerja satu pun tak tahu...tak da gambar muka dia ka?

    ReplyDelete