Pages

Friday 13 December 2013

"AKHIRNYA SAYA BERGELAR ISTERI KEMBALI" - ROZITA CHE WAN

Tidak perlu menduga gelojak jiwa dan kegembiraan Rozita atau lebih mesra disapa Che Ta, ini kerana ia dizahirkan melalui raut wajah dan senyumannya.

Che Ta-Zain saling melengkapi
"AKHIRNYA SAYA BERGELAR ISTERI KEMBALI" - ROZITA CHE WAN

Che Ta-Zain saling melengkapi

"AKHIRNYA saya bergelar isteri kembali," itulah antara kata-kata aktres cantik, Rozita Che Wan, setelah selamat diijabkabulkan pada malam Rabu lalu, di Setia City Convention Centre, Shah Alam.

Tidak perlu menduga gelojak jiwa dan kegembiraan Rozita atau lebih mesra disapa Che Ta, ini kerana ia dizahirkan melalui raut wajah dan senyumannya.



Che Ta-Zain saling melengkapi


Tampil anggun dengan mengenakan busana mewah berkonsepkan kebaya moden berona putih, Che Ta jarang sekali melepaskan pandangan daripada terus menatap suaminya itu.

Menurut Che Ta, setelah hampir 10 tahun bergelar ibu tunggal, dia akan kembali menjalani tugas sebagai isteri dan menguruskan satu keluarga lengkap.



Che Ta-Zain saling melengkapi

"Alhamdulillah, tiada langsung perasaan gemuruh ketika saat diijabkabulkan kerana sebelum ini saya sedaya upaya mengosongkan jiwa dan fikiran untuk saat ini.

"Tiada apa-apa yang ketara akan berubah dalam kehidupan saya selepas ini, mungkin yang berubah hanyalah masa bekerja dan waktu bersama keluarga.

"Soal menguruskan rumah tangga atau menyediakan hidangan untuk keluarga, itu sudah menjadi rutin saya kerana ia memang dipraktikkan kerana ada anak-anak," katanya yang sah bergelar isteri Zain hanya dengan sekali lafaz sahaja.

Che Ta yang berwalikan adik lelakinya, Roshidi Che Wan dinikahkan Ketua Pendaftar Nikah Negeri Selangor, Ustaz Aluwi Parman.

Dalam pada itu, pelakon Kiah Pekasam ini, menerima sembilan peti hantaran termasuk mas kahwin berjumlah RM9,300, sebentuk cincin bernilai RM93,000 dan wang hantaran sebanyak RM23,000.

Selain itu, peti hantaran yang lain turut mengandungi telekung dan sejadah, set minyak wangi, beg tangan, sepersalinan kain, kasut, sirih junjung, telefon bimbit dan cincin.

Manakala pihak lelaki pula menerima sembilan peti hantaran berupa baju Melayu, kemeja-T, kasut, beg dan tali pinggang, sirih junjung, set minyak wangi, gelang tangan dan jam serta cincin.

Pada majlis itu, Che Ta turut menggayakan barangan kemas pertama delima terdiri daripada tiara berlian, dua bentuk cincin, sepasang anting-anting labuh, rantai leher dan dua pasang rantai tangan bernilai RM6.5 juta tajaan Habib Jewels.

Sebelum majlis akad nikah berlangsung, ibu Zain, Siti Aishah Abdullah, terlebih dahulu menyarungkan cincin pertunangan mereka.

Antara selebriti yang hadir termasuk Tasha Shilla, Nur Fathia, Ayu Raudhah dan suami, Zaquan Adha, Mazlan (Pet Pet), Sasha Saidin, Micheal Ang serta Azza (Elite).

Majlis resepsi pula akan diadakan pada Jumaat ini di Grand Ballroom, Setia City Convention Centre pada jam 8 malam.

Zain mundar-mandir

Jika Che Ta memilih untuk mengosongkan fikiran untuk berhadapan detik indah itu, Zain atau nama sebenarnya, Mohamad Zain Mohd Saidin, sukar melepaskan rasa berdebar.

Walaupun riak wajahnya tenang, namun seribu satu perasaan bergelumang dalam hati jejaka kacukan ini. Malah, sebelum majlis berlangsung, Zain dilihat berjalan mundar mandir di luar dewan bagi menghilangkan rasa gemuruh.

Pun begitu, akui Zain, dia cuba untuk tidak memikirkan perkara yang tidak sepatutnya agar kelancaran majlis berlangsung dengan baik.

"Berdebar tu, memang ada. Namun, ia bercampur dengan rasa teruja. Masa akad nikah, saya tak rasa apa-apa lagi, namun ketika menunaikan solat sunat syukur, saya mula rasa tersentuh.

"Malah, saya sedar, tanggungjawab sebagai suami dan bapa bukanlah sesuatu yang mudah. Namun, saya bersedia menggalas tugas itu bersama-sama isteri dan anak-anak nanti.

"Selama ini, kami susah senang bersama. Diharapkan selepas ini tiada lagi kontroversi yang mengaitkan kami. Malah, saya juga akan jadi suami dan bapa yang bertanggungjawab dalam memastikan maruah keluarga kami terbela," katanya yang berharap perkahwinan mereka kekal hingga ke akhir hayat.

Hasrat tak tertunai?

Sebelum ini, Che Ta berhasrat untuk mengadakan majlis pernikahan mereka dengan berkonsepkan dalam taman.

Malah, pengacara rancangan wanita, Primadona ini, turut memilih gazebo di lokasi itu untuk majlis akad nikah.

Namun, setelah memikirkan banyak perkara termasuk soal keselamatan, Che Ta terpaksa membatalkan hasratnya untuk berada di sana.

"Pada awalnya, saya nak sangat kahwin di gazebo itu kerana pemandangannya sangat cantik dan bertepatan dengan konsep tema dalam taman.

"Namun, setelah memikirkan aspek keselamatan, cuaca dan beberapa perkara lain, saya akur. Malah, saya sangat gembira kerana dekorasi dalam taman di transformasi dalam suasana yang cukup indah.

"Malah, saya sendiri rasa macam berada di gazebo itu," katanya yang mengakui terpaksa mengehadkan bilangan jemputan untuk mengelakkan masalah yang boleh mengganggu kelancaran majlis

Anak-anak panggil 'Pa'

Walaupun Che Ta memiliki dua anak lelaki, Aniq Ezzra, 15, dan Ammar Effendy, 17, hasil perkahwinan terdahulu, namun ia bukanlah halangan besar untuk Zain menyesuaikan diri.

Menurut Zain, walaupun hanya bergelar bapa tiri, namun dia menganggapnya mereka sama seperti anak sendiri.

"Saya selesa bersama mereka dan begitu juga mereka. Pada awalnya saya risau juga untuk mendampingi mereka kerana masing-masing sudah dewasa.

"Namun, saya cuba mengenali mereka dengan berkongsi hobi dan kegemaran seperti menonton wayang dan bola sepak. Jadi, mereka senang bercerita dan kongsi minat degan saya.

"Sebelum ini, mereka panggil saya 'uncle'. Namun, kini mereka mula belajar memanggil saya dengan panggilan 'Pa'," kata pelakon Oh My English ini.

Bertanya mengenai cahaya mata, baik Zain mahupun Che Ta, masing-masing menyerahkan perkara itu kepada Yang Maha Kuasa.

"Saya tak kisah ada ke tak ada selepas ini kerana saya dah ada anak segera," kata Zain sambil ketawa kecil.

Sama seperti Zain, Che Ta juga tidak terlalu terdesak untuk memiliki cahaya mata buat masa terdekat ini.

"Kalau boleh, buat masa terdekat ini, saya tak terfikir lagi untuk memiliki cahaya mata. Namun, segalanya adalah ketentuan rezeki dari Allah SWT.

"Kalau cepat pun kami terima dan kalau lambat pun tak apa," katanya yang bakal terbang ke Italy pada 16 September ini untuk berbulan madu.

Tegur pemakaian Che Ta

Berjanji untuk menjadi pembela kepada isterinya yang sering menjadi mangsa individu yang skeptikal, Zain mengakui banyak perkara yang orang luar tidak tahu mengenai isterinya.

Menurut Zain, dia bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami kepada Che Ta walaupun pelakon ini dilabel sebagai, High-Maintenance Artist.

"Saya kenal siapa isteri saya. Ramai orang luar yang sering bersangka buruk kepadanya tanpa mengenali siapa dia (Che Ta).

"Saya akui, dia memang memiliki cita rasa tinggi, namun tidak pernah pula dia menyusahkan saya dengan pelbagai permintaan yang melampau.

"Malah, dia akan berusaha sendiri untuk mendapatkan apa yang dia mahukan tanpa menyusahkan sesiapa. Jadi, tak baik bersangka buruk," tegas Zain.

Selain itu, Zain juga turut berjanji menggunakan kuasa veto sebagai suami untuk menegur penampilan isterinya.

"Sebagai suami, saya akan jaga dia elok-elok malah masing-masing perlu menjaga kehormatan dan maruah. Saya juga akan tegur pemakaian jika tidak bersesuaian.

"Soal pakai tudung, saya memang tak paksa. Cuma, kalau dulu dia pakai singkat, saya akan tegur suruh pakai labuh sikit.

"Mengenai urusan kerja pula, saya nasihatkan dia untuk tidak bekerja lebih keras lagi kerana kami sama-sama bekerja. Saya lebih suka kalau dia buat telefilem sahaja, namun dia sayang nak tinggalkan bidang pengacaraan seperti Primadona," katanya yang kembali bekerja pada pertengahan Januari depan untuk siri Oh My English 3.

Sementara itu, Che Ta juga turut memberitahu akan kembali ke lokasi penggambaran pada awal Januari ini.



Sinar Harian

No comments:

Post a Comment