Pages

Sunday 8 December 2013

10 ARTIS TERKAYA 2013!

Perkara tersebut berdasarkan jumlah pendapatan yang diterima melalui konsert, jualan lagu atau filem box office. Jom lihat senarai 10 artis terkaya.

Robert Downey Jr
Robert Downey Jr

Artis terkaya 2013!

SIAPAKAH artis terkaya dunia tahun 2013? Berdasarkan majalah bisnes dunia, Forbes menyatakan bahawa artis yang memperoleh pendapatan tertinggi tahun ini adalah penyanyi terkenal, Madonna.

Perkara tersebut berdasarkan jumlah pendapatan yang diterima melalui konsert, jualan lagu atau filem box office. Jom lihat senarai 10 artis terkaya.

1)  Madonna

Pendapatan Madonna yang mencapai AS$125 juta setahun! Sumber utama pendapatannya itu datang daripada konsert MDNA Tour yang menjelajah satu dunia. Dalam masa yang sama, dia juga mempromosikan albumnya yang ke-12. Satu taktik promosi bijak dan berkesan. Apatah lagi, hasil jualan dan konsert jelajahnya menghasilkan RM1,115 juta. Meskipun usianya menjangkau 55 tahun namun penyanyi lagu Celebration itu masih lagi aktif menyanyi dan berlakon. Tidak hairanlah, ibu kepada empat cahaya mata itu terkenal seluruh dunia.

2 ) Lady Gaga

Siapa yang tidak mengenali penyanyi yang gemar berpakaian pelik setiap kali muncul di khalayak ramai, Lady Gaga. Biarpun pernah terlibat dengan penggunaan dadah namun pelantun Applause itu sangat berbakat dan unik. Walaupun masih muda, Gaga berjaya menawan dunia dengan muziknya yang kontroversi seperti Alejandro sehingga memperolehi RM594 juta pada tahun ini. Tidak disangka, dropout dari Universiti New York berjaya dalam hidupnya sekali gus berada di takhta kedua, artis paling kaya dunia.

3)  Robert Downey Jr

Ikon filem Iron Man, Robert Downey Jr memperolehi pendapatannya melalui lakonan hebat dalam beberapa filem seperti Tropic Thunder dan Sherlock Holmes. Aktor berusia 48 tahun itu menghasilkan pendapatan sebanyak RM248 juta. Kekayaannya itu diperoleh melalui hasil lakonannya dalam beberapa filem box ofiicenya.

4)  Toby Keith

Nama Keith mungkin  tidak sepopular Madonna, Bonjovi mahupun Lady Gaga. Tetapi bagaimana penyanyi berusia 52 tahun itu mampu berada antara mereka teratas? Jawapannya, melalui lima tahun terakhir hasil jualan CD albumnya, ratusan konsert dan 18 buah restoren miliknya. Dia berjaya mengumpul RM215 juta di Amerika Syarikat.

5)  Channing Tatum

Jejaka kelahiran Alabama, Amerika Syarikat bukan sahaja dikenali sebagai aktor berbakat tetapi mempunyai minda cerdas sebagai ahli perniagaan. Kerjaya seninya berjalan dengan lancar sehingga diberi kepercayaan untuk menjadi tunjang utama filem seperti Step Up, G.I. Joe: The Rise of Cobra, Dear John, The Vow, 21 Jump Street dan Magic Mike. Selain itu, dia bijak mengatur masa depannya supaya tidak bergantung dengan lakonan sahaja. Dia bersama produser, Steven Soderbegh membiayai sendiri filem Magic Mike sehingga berjaya membawa pulangan yang agak tinggi. Dia memperoleh pendapatan sebanyak RM198 juta.

6)  Justin Bieber

Artis kelahiran Youtube, Justin Bieber memulakan kerjaya nyanyian dalam usia yang sangat muda. Lagu Baby berjaya menaikkan nama sehingga bergelar jutawan sebelum umur menginjak 20 tahun. Pendapatan yang dimilikinya mencapai RM191 juta sepanjang kerjaya seninya. Malah remaja kelahiran Kanada itu juga mempunyai peminat paling ramai sehingga akaun Twitternya mencapai 20 juta pengikut.

7)  Taylor Swift

Walaupun dirinya sering dilanda musibah dalam percintaan namun penyanyi cantik ini tidak terjejas dengan kontroversi tersebut. Kegagalan yang dilaluinya itu dianggap sebagai pembakar semangat sehingga kesemua lagu dalam album keempatnya, Red merupakan hasil ciptaannya. Album tersebut dijual sebanyak 1.2 juta salinan pada Oktober 2012. Hasil jualan albumnya itu, Swift menerima RM182 juta pendapatan tahun ini.

8)  Hugh Jackman

Menerusi siri filem X-Men yang bermula 2000, Jackman mula terkenal dengan watak Logan atau Wolverine. Membintangi tujuh siri filem tersebut sepanjang 14 tahun penglibatannya, dia menerima pendapatan RM182 juta. Bukan itu sahaja, filem box office seperti Van Helsing, Real Steel dan Les Misérables.

9)  Beyonce

Biarpun meninggalkan dunia hiburan selama setahun, Beyonce sanggup bercuti demi menumpukan sepenuh perhatian terhadap si kecil, Ivy Blue, 1. Selepas berehat, dia kembali memeriahkan arena seni dengan konsert jelajahnya, Mrs. Carter World Tour. Hasil daripada konsert tersebut, isteri kepada rapper, Jay-Z itu memperoleh pendapatan sebanyak RM175 juta.

10)  Kenny Chesney

Mungkin ramai tidak mengenali penyanyi berusia 45 tahun yang berasal dari Tennessee, Amerika Syarikat. Namun Kenny Chesney bukan calang-calang penyanyi kerana hasil daripada Flip Flop Summer Tour (2007) merupakan pendapatan tertinggi bagi konsert jelajahnya. Malah dia mampu bersaing dengan beberapa nama besar Jay-Z, Katty Perry, atau Rihanna. Tahun ini dia menerima RM175 pendapatan hasil jualan tiket konsertnya sahaja.



Sinar Harian

No comments:

Post a Comment