Pages

Saturday 2 November 2013

FILEM HIGHLAND TOWER BUAT ANDA 'MEREMANG'...

Namun, bagi mereka yang pernah mengikuti perkembangan kes runtuhan yang berlaku pada 11 Disember 1993 sehingga mengorbankan 43 nyawa, pasti tahu banyak kisah yang terdengar selepas kejadian yang meninggalkan sejarah buat negara itu.

Highland Tower
FILEM HIGHLAND TOWER BUAT ANDA 'MEREMANG'...

Highland Tower buat anda 'meremang'...

KISAH runtuhan Highland Tower barangkali adalah kisah baharu bagi golongan muda yang lahir sekitar awal 1990-an.

Namun, bagi mereka yang pernah mengikuti perkembangan kes runtuhan yang berlaku pada 11 Disember 1993 sehingga mengorbankan 43 nyawa, pasti tahu banyak kisah yang terdengar selepas kejadian yang meninggalkan sejarah buat negara itu.

Highland Tower
FILEM HIGHLAND TOWER BUAT ANDA 'MEREMANG'...

Kini, lokasi runtuhan sering dijadikan subjek buat pemburu entiti paranormal, begitu juga dengan penggiat seni yang mahu mencari kelainan dalam filem terbitan mereka.

Oleh kerana itu barangkali ada penonton yang sudah boleh mengagak tahap keseraman yang akan dialami sebaik menonton filem itu.

Namun, berbeza dengan karya terbaru dari Pierre Andre ini, filem yang menggunakan judul sama dengan nama kondominium itu memberi satu momentum baharu buat penggemar filem seram kerana ia bukanlah filem hantu tipikal yang biasa kita lihat dalam filem seram.

Apatah lagi filem ini melalui penggambaran dalam konsep found footage (sebahagian rakaman filem yang dijumpai atau dalam bentuk rakaman video) membuatkan jalan cerita terasa lebih real meskipun melalui proses suntingan seperti filem biasa.

Meskipun masih menerapkan unsur jeritan dan larian, namun segala tindak tanduk itu kena dengan situasi dan lebih penting ke semua peranan iaitu Mikael Andre, Nizam Zaidi, Eddy Rauf, Shima Anuar, Atikah Suhaimi dan Adibah Yunus; yang membawa nama sama dalam filem ini tidak nampak terlalu 'terbuat-buat'.

Secara ringkasnya filem ini mengisahkan Mika (Mikael) dan Nizam mempunyai idea untuk membuat dokumentari pendek di sebuah tempat seram, di mana mereka akan membuat liputan di sebuah bangunan yang bernama Highland Tower.

Dengan bantuan pihak produksi daripada MiG, Mika dan Nizam berjaya mendapat dana daripada pihak produksi tersebut kerana mereka berminat dengan idea yang dibentangkan oleh mereka dan turut menambah krew bagi membantu melancarkan penggambaran iaitu Shima Anuar, Atikah, Adibah, Eddy dan Kamal.

Namun, sebaik penggambaran bermula pada waktu tengah malam, pelbagai peristiwa pelik mula berlaku sehingga Atikah dan Shima di rasuk!


Kekuatan sinematografi 

Bagi penulis perkara utama yang menjadi titik penting dalam sesebuah filem seram adalah kisah dan lokasinya.
Tanpa melibatkan makhluk dengan rupa yang menakutkan, filem yang berbentuk seakan dokumentari ini telah memberikan satu perasaan aneh pada penonton hanya dengan melihat sinematografi atau lokasi Highland Tower itu sendiri.

Dengan suasana sunyi, bangunan usang dan semak samun, ia sudah cukup memberi satu debaran yang tersendiri buat penonton.

Apatah lagi, Pierre bijak memancing perhatian penonton dengan meletakkan sedikit babak seram pada permulaan jalan cerita sebelum membawa penonton 'menjelajahi' Highland Tower.


Lakonan mantap!

Meskipun mempertaruhkan muka-muka baru dalam filem ini, bagi penulis lakonan mereka tidak wajar dipandang enteng terutamanya Eddy, Mikael dan Nizam.

Malahan kali ini, Eddy dan Mikael dilihat lebih berjaya mengemudi watak masing-masing dan Eddy kerap menimbulkan rasa lucu kerana sikapnya yang begitu takut sehingga beberapa kali mengajak rakannya untuk pulang.

Justeru, bagi pembaca yang masih belum menonton Highland Tower, penulis sarankan untuk menonton filem ini kerana ia lain dari lain dan anda akan saksikan sendiri keseramannya.


Sinar Harian

No comments:

Post a Comment