Pages

Monday 23 January 2012

ARTIS MELAYU RELA BERBOGEL / INDUSTRI PERFILEMAN KIAN PARAH

“SAYA tidak akan menolak jika ditawarkan untuk berbogel dalam mana-mana filem di masa-masa hadapan dan isteri saya pun tidak kisah jika saya dikehendaki berbogel sekali lagi (dalam filem).” Sekali dengar ia seperti kenyataan ‘berani mati’ atau ‘madah bercili’ yang dilontarkan dari mulut pelakon Hollywood, tetapi realitinya itulah kenyataan tulus pelakon Zul Suphian tatkala mengulas mengenai karakter lakonannya dalam dua buah filem seram, Mantra dan Keramat. – Kosmo




Industri Perfileman Kian Parah, Artis Rela Berbogel

Mutakhir ini, dunia hiburan tanah air dikejutkan dengan kenyataan berani seorang artis berbangsa melayu dan Islam yang mengatakan rela untuk berbogel dalam mana-mana filem jika ditawarkan pada masa-masa akan datang. Perkara ini mengundang kontroversi sekaligus menggambarkan industri hiburan tanah air seperti Hollywood yang bebas melakukan apa sahaja aksi untuk meraih keuntungan dalam dunia hiburan.

Perkara ini menjadi kebimbangan di peringkat Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) apabila melihat saban hari industri hiburan tanah air semakin longgar dalam menterjemahkan tatasusila kesopanan negara serta memelihara syariat Allah yang diturunkan kepada ummat keseluruhannya. Kebimbangan ini makin meningkat apabila Lembaga Penapisan Filem (LPF) menyatakan untuk memberikan kebebasan kepada pihak pengarah dan penerbit filem pada bulan lepas.

“SAYA tidak akan menolak jika ditawarkan untuk berbogel dalam mana-mana filem di masa-masa hadapan dan isteri saya pun tidak kisah jika saya dikehendaki berbogel sekali lagi (dalam filem).” Sekali dengar ia seperti kenyataan ‘berani mati’ atau ‘madah bercili’ yang dilontarkan dari mulut pelakon Hollywood, tetapi realitinya itulah kenyataan tulus pelakon Zul Suphian tatkala mengulas mengenai karakter lakonannya dalam dua buah filem seram, Mantra dan Keramat. – Kosmo

Kenyataan berani artis lelaki tersebut menggambarkan bahawa industri hiburan khususnya dalam bidang perfileman semakin berani tanpa mengambil kira soal agama dan adat. Islam tidak pernah menghalang umatnya untuk berhibur sebagai salah satu cara meraikan fitrah yang ada dalam diri manusia. Namun, setiap perkara itu ada batasannya. Kenyataan untuk sedia berbogel menunjukkan Islam bukan lagi prioriti utama dalam menyampaikan hiburan kepada masyarakat, bahkan menutup nilai-nilai moral dan etika yang sentiasa dilaung-laungkan dalam industri hiburan sebelum ini.

“Saya beruntung kerana keluarga dan isteri saya, Fyza memahami tugas saya selaku seorang pelakon. Mereka tahu saya lakukan semua ini untuk tugas saya dan saya juga akan bertindak profesional. Isteri saya tidak kisah, kerana dia tahu saya ramai ‘teman wanita’ dalam setiap produk lakonan saya,” tutur Zul.

“Saya melakukan itu semua bukan untuk mengundang kontroversi tetapi kerana mengikut kehendak pengarah dan supaya penonton dapat gambaran yang lebih jelas,” itu ulasan dan alasan pelengkap yang diberikan Zul merangkumi adegan bogelnya dalam filem Mantra pada tahun lepas dan adegan ghairahnya bersama aktres Mon Ryanti untuk filem Keramat yang kini sedang hangat ditayangkan di pawagam. – Kosmo

“Berbogel tidak pernah menggambarkan nilai murni dan beretika. Ini bukan soal profesional dalam berhibur, ini soal agama dan maruah diri. Apabila manusia tidak menggunakan akal dan agama dalam membawa nilai kehidupan yang sementara ini, maka benarlah kata Allah bahawa mereka ini lebih teruk daripada al-an’am (haiwan),” Ujar Pengerusi Majlis Dakwah & Kebajikan GAMIS, Saudara Muhammad Farid.

Justeru, pihak berwajib perlu memandang serius dalam menangani isu hiburan yang semakin melampau mutakhir ini. LPF perlu kembali berfungsi selari denganpenubuhannya di bawah Seksyen 3 Akta Filem (Penapisan) 1952 (disemak tahun 1971) dengan tujuan menjaga keselamatan negara dan keharmonian kaum serta melindungi kepentingan negara dan rakyat daipada pengaruh buruk dan unsur-unsur negatif.

“Dan saya menyeru mana-mana artis yang ingin membuat kenyataan, agar lebih berhati-hati dalam memberi kenyataan dengan mengambil kira soal agama dan maruah diri. Ingatlah bahawa hidup ini bukan milik peribadi kita, ada Tuhan dan agama yang perlu kita patuhi dan taati”, tambahnya lagi.

Sumber : Harian Metro Online

No comments:

Post a Comment